Как да направя домейна ми популярен


Бизнес сайтовете се създават с много и различни цели в днешно време – изграждане на професионален имидж на дадена компания в онлайн пространството, набиране на клиенти и улесняване на комуникацията между клиента и собственика, реклама на бизнеса и услугите, които той предлага, издигане в огромната конкуренция в интернет и прочие. Уеб дизайнерите предлагат все по-смели и нестандартни решения за облика на страниците, тъй като „битката“ е ожесточена. Създаването на атрактивен уебсайт е неизменно последвано от регистрация на собствен домейн при избрана от Вас уеб хостинг компания. A чрез неговото разпространение Вие ще спечелите голям брой от посетители и, а с тях ще се увеличат и Вашите приходи. И, разбира се, следва неизбежният въпрос: Какви действия трябва да предприема, за да популяризирам домейна си по възможно най-ефикасния начин?

Първоначално сигурно се чудите какво точно представлява домейнът. Това всъщност е името на сайта Ви, което заменя сложния IP адрес, с който работят компютрите. IP адресът е комбинация от цифри като например 207.142.168.236. Ако искате да проверите Вашия, нужно е да въведете в Google „what is my IP“ и няколко от резултатите на първата страница ще го съдържат. Но представете си какво би станало ако всеки път, когато искахте да посетите даден сайт, било то за да проверите прогнозата за времето или пък за да си купите билети за концерт, да трябваше да запомните и напишете подобна комбинация от числа. Не е особено благоприятна перспектива, нали? По тази причина идват на помощ домейните. Те са създадени с цел улеснението на човека и всеки един от тях е уникален. За тяхната употреба е изградена Системата за имена на домейните (Domain name system – DNS). Тя се състои от мрежа от сървъри, свързани помежду си по йерархичен принцип, които притежават информация за всички домейни и  превеждат зададените им домейни в съответните IP адреси. Когато регистрирате домейн, Вашият уеб хостинг доставчик разпространява информацията за него, така че тя да бъде запаметена от всеки сървър. По тази причина обикновено е нужно да изчакате между 12 и 36 часа, за да е видим сайтът Ви за целия свят.

Всъщност домейнът се състои от 2 части, а именно: домейна от второ ниво (или на практика името на Вашия сайт) и домейна от първо ниво, за който ще разясним след малко. Ако вземем за пример домейна primernoime.com, то при него „primernoime“ представлява домейна от второ ниво, а пък  „.com“ – домейнът от първо ниво. Всъщност тези понятия произтичат от йерархичния принцип, на който работят сървърите, образуващи Системата за имена на домейните. Всички домейни от първо ниво се управляват от Интернет корпорацията за присвоени имена и адреси (ICANN). Те се разграничават най-общо казано в 2 категории: домейни, съдържащи кода на страната (например „.uk“) и общи домейни от първо ниво от типа на „.com“, „.net“, „.org“ и много други, за които по всяка вероятност сте чували. Тези, които съдържат кода на страната, биха могли да бъдат регистрирани единствено ако собственикът на сайта притежава съответното гражданство (в посочения по-горе пример става въпрос за английско). А пък общите домейни от първо ниво много често насочват към някакъв определен тип организация: „.edu“ – образование, „.gov“ – правителствена организация, „.mil“ – военна организация и много други.

Една голяма част от собствениците на бизнес са затруднени пред задачата да измислят оригинален домейн за своя уебсайт. Според проучване, проведено от NetCraft през октомври 2014г., съществуващите сайтове за момента надхвърлят един милиард, макар и голяма част от тях да са неактивни. Сами можете да си представите какво изпитание е при такова множество от домейни да измислите свободен и атрактивен за Вашия сайт. По тази или пък поради друга причина, в последно време стана тренд да се „експериментира“ с домейните от първо ниво и хората регистрират сайтове, завършващи на „.online“ или „.plumbing“. Все пак Ви съветваме да не следвате тази мода, защото подобни разширения изглеждат непрофесионално и не биха осигурили на компанията Ви желания бизнес имидж. Освен това, една част от хората, които не прекарват особено голям дял от времето си в интернет, смятат, че единственият съществуващ домейн от първо ниво е „.com“. Постарайте се да измислите кратко, но запомнящо се име. Изберете 10 ключови думи, пряко свързани с бизнеса Ви, и комбинирайте няколко. По този начин има и по-голяма вероятност потенциални клиенти да открият сайта Ви. Освен това, препоръчително е да избягвате числата и тиретата, тъй като тяхното присъствие би направило името по-трудно за запомняне. Ако името на сайта Ви директно насочва към неговото съдържание като например bgmaps.com, това би улеснило налагането на търговската Ви марка. Вашият домейн е от ключово значение за присъствието Ви в онлайн пространството, така че отделете нужното време да изберете подходящо и запомнящо се име. Задължително проверете дали то не е вече патентовано от някаква компания, за да си спестите проблеми с авторското право, а и се старайте да избегнете имена, които се различават от известни домейни с по една-две букви или тире. В тази връзка много от собствениците на по-големи бизнеси изкупуват всички домейни, близки по начин на изписване до техния собствен, за да не изгубят случайно потенциални клиенти. Списък на вече регистрираните домейни можете да намерите в базата данни WhoIs, където всеки собственик на домейн е длъжен да се регистрира. По всяка вероятност ще Ви направи впечатление, че някои от хостинг доставчиците предлагат безплатни хостинг услуги и домейн. Ако държите на професионалния облик на сайта Ви и по-предно място в класацията на Google, не правете този избор, защото домейнът Ви би придобил следния вид: primernoime.blogspot.com (blogspot е хостинг компанията, предлагаща услугата в този случай). Подобни домейни нямат никакви предимства освен във финансово отношение, а и биха засвидетелствали против сериозното отношение от Ваша страна към Вашия бизнес, тъй като представянето на сайта Ви ще е на много ниско ниво, както и ранкирането му в Google. Освен това, голяма част от потребителите не биха се доверили на компании, които не притежават собствен домейн. Така че, във всички случаи ще спечелите много повече избирайки платен домейн, а и с все по-изгодните планове, предлагани от уеб хостинг доставчиците, това няма да повлияе сериозно на Вашия бюджет. Можете сами да се уверите в нашите оптимални годишни цени за тази услуга на сайта на ns1.

Е, след като изяснихме функцията и структура на домейна и Ви дадохме някакви насоки по измислянето на такъв, е време да разгледаме някои начини за разпространение на Вашия домейн.

– Ранкиране в търсачките

Вече споменахме, че е силно препоръчително домейнът Ви да съдържа ключови думи, чрез които той да бъде по-лесно намиран в търсачки като Google и Yahoo. Имайте предвид, обаче, че за да се издигне в това ранкиране, Вашият сайт трябва да бъде на високо ниво по множество фактори като представяне, скоростно зареждане на страниците, сигурност и пр. Освен това, добре е да знаете и че аудио файловете, изображенията и клиповете на Вашия сайт също могат да се появяват в търсачката стига да са оптимизирани така че да излизат в началните резултати.

– Реклама чрез банери

Особено популярно в днешно време е рекламирането чрез банери. Инвестирайте в добър уеб дизайнер, който да изработи за Вас различни модели и в различни големини. Поставянето им в сайтове с висока посещаемост би осигурило и голям приток нови потребители на Вашата страница.

– Социалните мрежи

Предвид броя на потребители в социалните мрежи създаването на профил на Вашата компания в поне няколко от тях като например Facebook, Pinterest  и Twitter е задължително. Поддържайте интереса на Вашите клиенти като публикувате в тях новостите около Вашия бизнес и се постарайте да поставите линка към сайта Ви във възможно най-много постове. Ако пък имате голям брой приятели в личния си профил или пък съдържанието на стената Ви е публично достъпно, добра идея е да споделяте Вашия домейн и на Вашата стена и да помолите по-близките си приятели да направят същото. Не забравяйте, че рекламата „от уста на уста“ е все още една от най-популярните маркетингови стратегии. Освен това не подценявайте и рекламите във Facebook. За първото тримесечие на 2016 година е изчислено, че социалната мрежа притежава над 1,65 милиарда посетители, което значи, че при всички положения ще можете да привлечете широк кръг от заинтересовани клиенти, промотирайки Вашия уебсайт в нея.

– Активност във форуми

Много от собствениците на малки и средни бизнеси успяват да популяризират своя домейн като коментират редовно във форуми, тясно свързани със същността на техния бизнес. Нужно е единствено да сложите линка в коментара си или пък като подпис. Все пак старайте се да коментирате компетентно по зададената тема и да избягвате коментарите Ви да създават усещане чисто и просто за спам или реклама.

– Блогове

Друга добра идея е да се свържете със собственици на блогове, релевантни на Вашия бизнес. Например ако продавате градински инструменти, намерете блогове, в които има статии, свързани с градинарството. Попитайте собственика дали е заинтересован в статия по въпроси около градинските инструменти и ако е съгласен, се уговорете с него да оставите кратка информация за сайта и дейността си като част от статията като намерите начин да вмъкнете и линк към Вашата страница. Това би било много доходоносно решение за Вас, тъй като е начин да привлечете вниманието именно на хора, които имат отношение към Вашия бизнес. Разбира се, добра идея е да създадете и блог към Вашия бизнес сайт, за който да се грижите и обновявате редовно, за да  поддържате интереса на клиентите си.

– Реклама по и-мейл

Това всъщност е един от най-старите, но и ефикасни начини да направите Вашия домейн популярен. Подсигурете се да вмъкнете линк към Вашия сайт във всяко съобщение и то като го започнете с http (например: http://www.primernoime.com), за да може да функционира като хиперлинк. Голяма част от хората имат нужда да бъдат многократно увещавани докато решат да направят покупка онлайн. По тази причина е препоръчително редовно да им изпращате и-мейли с информация за новостите във Вашия бизнес и какво са изпуснали от последното посещение на сайта Ви. Това ще ги подтикне да го посещават често и броят на продажбите Ви ще се увеличи значително.

– Youtube

Можете да направите клипове за реклама на Вашия сайт и да ги качите в Youtube. Постарайте се да създадете лаконичен, но атрактивен облик на бизнеса Ви и задължително поставете линк към уебсайта Ви в клипа, както и в неговото описание. Това е и друг начин да се появите в търсенията в Google. Имайте предвид, че не е нужно Вашият материал да събира броя гледания на „Gagnam style“, за да привлече нови посетители към страницата Ви, а това е в крайна сметка и целта, нали?

– Размяна на линкове

Постарайте се да се свържете на собственици на други бизнес сайтове (разбира се, желателно е да не са Ваши конкуренти) и се уговорете с тях да обмените линкове. Целете се към собственици на по-малки бизнеси, тъй като по-големите компании няма да Ви обърнат внимание поради факта, че не се нуждаят от подобен вид реклама. Просто потърсете сайтове, които имат страници или полета с връзки към други уебсайтове. Но не забравяйте и че Google взема предвид към какви сайтове има линкове на Вашата страница и в съдържанието на какви сайтове има линк към Вашия като фактори за ранкирането си, така че се уверете в легитимността на компаниите преди да правите каквито и да е договорки със собствениците.

– Правило на седемте (Rule of seven)

Едно старо маркетингово правило гласи, че на потенциалните клиенти им е нужно да видят името Ви (в случая – Вашия домейн) 7 пъти, за да го запомнят. Затова се постарайте да го промотирате по най-различни начини – сложете го на визитната си картичка, разпространявайте го под формата на флаери, публикувайте го на колкото места е възможно и пр. Не забравяйте и традиционните медии – ако успеете, поместете реклама за Вашия сайт на страниците на някой вестник или списание. Направете така, че да привлечете вниманието с рекламата като въведете линка с думите: „Повече информация можете да откриете на: http//www.primernoime.com.

Както можете да се убедите, начините да разпространите Вашия домейн са немалко, а голямата част от тях са и безплатни. Отделете достатъчно време на тази задача, тъй като рекламата на Вашия уебсайт е сигурният начин да увеличите броя на клиентите и следователно продажбите си. Горещо Ви препоръчваме да заложите на платен домейн, защото това е единственият начин да придадете на компанията си професионален и сериозен облик в интернет пространството. Грижете се за Вашия уебсайт и не забравяйте да подновите договора с уеб хостинг доставчика Ви, за да не бъде Вашият домейн случайно „откраднат“.

Борислав Тонев

Автор

Борислав е копирайтър с набито око за детайла и увлечение по информационните технологии, което датира от детството му. През годините, той е писал за огромно разнообразие от най-различни теми, но признава, че най-вълнуващото предизвикателство за него е да разбере как работи модерният онлайн свят и да предаде знанията си на читателите.

Напишете коментар

Задължително поле*