Какво разширение да избера за моя домейн

2bgАко сте в процес на създаването на уебсайт за Вашата компания или пък вече сте приключили с тази фаза, по всяка вероятност обмисляте сериозно следващата стъпка, а именно: изборът на домейн. Домейнът всъщност представлява името на Вашия уебсайт и отговаря на съответен IP адрес. IP адресите са уникални комбинации от числа, които служат, за да създават връзка между отделните компютри при предаването на информация. IP адресите се състоят от 4 числа (от 0 до 255), разделени с точки. Вие можете да проверите своя като напишете в Google „What is my IP“ и ще го откриете в няколко от резултатите на първата страница. Да вземем за пример адреса „217.75.126.8“. Ако трябваше всеки път, когато искахте да посетите любимия си сайт или да заредите електронната си поща да въвеждате подобна поредица от числа, това със сигурност би ставало бавно, а и вероятността да объркате дори един знак е немалка. Именно по тази причина са създадени домейните – те улесняват съприкосновението на човека с машините. Всеки домейн се отличава с това, че е уникален. А тази предпоставка естествено прави избора на кратко и достатъчно точно име доста труден, още повече, че в момента съществуват над 284 милиона регистрирани домейна. Въпреки това, не всичките от тях се използват. Една част от домейните са регистрирани единствено с целта да не бъдат заети от някого другиго.

 

Защо всъщност е важен домейнът за Вашия уебсайт? Основно поради факта, че той спомага за професионалния имидж на Вашия бизнес. Това е начин да разпространите своята търговска марка във виртуалното пространство. Когато потребител посети сайта Ви и прецени, че ще го направи отново, той ще си направи усилието да запомни името на страницата Ви, а и е много вероятно да го разпространи сред своите приятели и познати. Рекламата „от уста на уста“ все още е едно от популярните маркетингови оръдия. Освен това, към собствения домейн Вие ще можете да създадете множество и-мейли, а това също е от голямо значение за Вашия имидж – собствените домейни са свидетелство за професионализъм и оставят съответното впечатление у клиентите. Обикновено домейните се закупуват от уеб хостинг компании. Дейността на тези компании се стича до това да свързват уебсайтовете с интернет и да отговарят за техническата им поддръжка. В много от техните планове е включена и регистрацията на домейн. При тази услуга хостинг доставчикът се свързва с упълномощен регистратор, който разпространява от своя страна Вашия домейн. По всяка вероятност Ви е направило впечатление, че някои от хостинг доставчиците предлагат безплатни хостинг и домейн. Горещо Ви препоръчваме да избягвате подобни предложения, защото не са особено подходящи за бизнес уебсайтове. Ако домейнът Ви е безплатен, той ще изглежда по следния начин:

www.primernoime.wordpress.com (за примера WordPress e хостинг компанията). Подобен домейн не изглежда професионално, а и както сами можете да установите, той е по-дълъг от платените, което го прави и по-труден за запомняне. Важно е Вашата компания да се отличава с идентичност. Затова препоръчваме на нашите клиенти да изберат по-кратки и най-вече лесни за запомняне имена на техните страници. Освен това, безплатните доставчици ще засипят сайта Ви с реклами, тъй като това е техният начин да печелят от услугите си. Много често те биват закрити неочаквано или пък са създадени единствено с целта да крадат информация. Регистрацията на собствен домейн няма да е притеснение от финансова гледна точка за Вас, а и е добре да инвестирате в легитимен и атрактивен имидж за Вашия бизнес. Добре е да не забравяте да подновите договора си относно домейна на Вашата страница с Вашата хостинг компания, за да не бъде случайно зает от друга търговска марка, тъй като конкуренцията в тази насока е голяма. Интересно е, че някои от най-масовите домейни са много по-скъпи от останалите. Вероятно най-яркият пример в тази насока е домейнът „sex.com“, който е бил продаден на стойност 14 милиона долара.

 

Домейните имат сходна структура. Те се състоят от същинското име (домейнът от второ ниво) и т.нар. домейн от първо ниво (разширението). Ако вземем за пример www.google.com, то „google“ е домейнът от второ ниво, а „.com“ – домейнът от първо ниво. Структурните елементи са наименувани йерархично, тъй като Системата за имена на домейните (Domain Name System – DNS) работи на йерархичен принцип, но това ще разясним малко по-късно. Съществува огромно разнообразие от домейни от първо ниво и поради тази причина собствениците на бизнес често са объркани при избора на разширение за техния домейн. При всички положения можем да Ви посъветваме на първо място да опитате да откриете свободен „.com“ домейн за Вашия уебсайт. 52% от всички уебсайтове използват това разширение, а най-голямото му предимство е, че то просто е изключително лесно за запомняне. Освен това, дори и да не Ви се вярва, много от хората, които нямат особено чест допир с интернет пространството, просто считат „.com“ за единствения съществуващ домейн от първо ниво. Разбира се, съществуват и други алтернативи. Една от тях е „.net“. Това разширение произхожда от думата network (мрежа) и е било първоначално предназначено за интернет доставчиците. Това всъщност е и вторият най-популярен домейн от първо ниво и най-честият избор на собствениците на бизнес, когато желаният от тях домейн с разширение „.com“ е зает. Друго разпространено разширение е „.org“, но трябва да имате предвид, че то най-често се използва от организации с нестопанска цел или пък благотворителни дружества, а понякога и от сайтове на политици. Добре е да знаете, че най-добре ранкираните разширения в Google са именно „.com“ и „.org“, така че ако особено държите на предно място в класацията, те са най-подходящият вариант за Вашия уебсайт. Разбира се, за бизнес страници е абсолютно пасващо и разширението „.biz“, но по някаква причина то често се свързва и със спамерски уебсайтове. Ако пък сайтът Ви съдържа основно информация, a не промотира някакъв вид стоки, „.info“ може да бъде полезният за Вас домейн от първо ниво. Поради факта обаче, че GoDaddy (една от уеб хостинг компаниите от световен мащаб) направи промоция на това разширение през 2006 и го предлагаше на цени от 99 цента, много спамери създадоха уебсайтове с такова разширение. Google забеляза това бързо и сайтовете с разширение „.info“ бяха запратени много назад в ранкирането. Ако доброто място в класацията е от особена важност за Вас, изберете някое от другите разширения за Вашия уебсайт. Това бяха накратко обобщени най-популярните от т.нар. общи домейни от първо ниво. Освен тях често срещан избор на собствениците на уебсайтове от всякакъв вид са разширенията, съдържащи кода на страната („.us“ за Щатите, „.bg“ за България). Трябва, обаче, да имате предвид, че за да регистрирате подобен домейн се изисква да притежавате гражданство във въпросната страна. Този вид разширения също имат своите предимства. На първо място, те работят добре ако имате желанието да насочите бизнеса си към клиентела, населяваща един и същи регион. Когато българите работят с Google, на тях им излизат предимно български резултати като българската версия на Уикипедия например, тъй като те зависят от IP адреса на търсещия. Освен това, има много по-голяма възможност да регистрирате желаното от Вас същинско име на домейна, поради факта, че повечето от традиционните имена на домейни са вече заети с някое от общите разширения. В последно време се популяризираха и всякакви нестандартни разширения. Примери за такива са „.pizza“, „.ninja“, „.george“ и много, много други. Покрай появата на тези нови разширения, броят на домейните от първо ниво надхвърли 1000. Все пак, препоръчваме Ви да подходите с някой от традиционните домейни от първо ниво, тъй като нестандартните опции не създават особено професионален имидж, а и биха направили уебсайта Ви труден за откриване и запомняне. Някои компании като Canon и IBM за изявили желанието да създадат разширения именно с имената на фирмите – „.canon“, „.ibm“. Въпреки че това може би е добра идея от маркетингова гледна точка, за жалост сумата за регистрация на подобен домейн от първо ниво е 185.000 долара. Ако пък 2 или повече компании пожелаят да кандидатстват за едно и също разширение, то между тях се провежда търг и печели тази, която е готова да даде най-голямата сума. И все пак, в следващите 2 години се очакват много промени в процедурата по регистрация на нови разширения, така че за собствениците на по-малки бизнеси остава единствено да изчакат новите наредби. Интернет корпорацията за присвоени имена и адреси (ICANN) е органът, който контролира регистрацията и поддръжката на всички домейни от първо ниво.

 

Колкото до избора на същинското име на домейна Ви, бихме Ви посъветвали да е максимално кратко, но описателно. Краткостта е от значение, тъй като прекалено дългите домейни може на моменти да не бъдат показвани изцяло. Все пак, няма нужда и да съкратявате всяка дума, за да не се загуби звучността и смисъла на името. По възможност се опитайте да откриете 10 ключови думи, свързани с Вашия бизнес и комбинирайте няколко от тях – това ще направи откриването на Вашия сайт в търсачките по-лесно. Ако домейнът Ви описва пряко функцията на Вашия уебсайт като например „eurodict.com“, „bgmaps.com“ или „belot.bg“, това улеснява разпространението до голяма степен. По-нестандартните  варианти като „banitza.net“ изискват повече усилия в тази насока. Добре е да направите името и лесно за произнасяне. Може да Ви се струва нелогично изискване при положение, че посещението на Вашата страница е по-скоро обвързано с писане, но в случая роля играе т.нар. плавност на обработване (processing fluency). Това понятие описва колко лесно се обработва дадена информация и като концепция гласи, че хората запомнят по-лесно и свързват по-положителни емоции с неща, които лесно могат да произнесат (било то на глас или мислено). Старайте се да избягвате голям брой тирета или пък числа, тъй като те са по-трудни за запомняне и следователно по-лесни за объркване. Задължително проверете дали избраният от Вас домейн не е патентован от някоя друга компания, за да не възникнат проблеми около авторското право. Въобще старайте се да не избирате домейн, който е прекалено сходен до този на друга търговска марка или грешно изписан такъв. Имайте предвид, че много от по-големите компании изкупуват домейни, сходни на техните, именно за да не възникват подобни обърквания. По всяко време можете да проверите дали желаният от Вас домейн е вече зает на сайта на Вашия уеб хостинг доставчик или пък в базата данни WhoIs, където всеки собственик на домейн е задължен да се регистрира. В директорията на WhoIs всеки един домейн притежава собствено досие с данни за собственика. В тази връзка, ако на някого му трябва информацията за притежателя на дадена страница, най-лесният начин да я открие е именно във въпросната база данни. Там можете да разберете не само кой притежава даден домейн, но и докога е заплатен домейнът, а и как можете да се свържете със собственика. Частните лица могат да скрият своите данни чрез услугата domain privacy, предлагана от някои регистратори, , но при организациите това е невъзможно.

 

Вероятно се питате и как точно функционират домейните. Това става именно с помощта на Системата за имена на домейните или DNS. Тя всъщност преобразува зададения ѝ домейн в съответстващия му IP адрес. Системата се състои от множество свързани помежду си сървъри, работещи на йерархичен принцип. Когато DNS получи например домейна bg.wikipedia.org, тя го запраща към даден root сървър. Ако той няма информация за въпросния уебсайт, го препраща към следващия в йерархията т.нар. DNS сървър, отговарящ за „.org“. Той от своя страна ще изпрати заявката към друг DNS сървър, кореспондиращ на wikipedia.org, и в тази последователност действията се повтарят аналогично, докато не бъде пренасочен Вашият компютър към търсената от Вас страница. Както можете да се досетите, информацията в системата постоянно се променя и поради тази причина ще се наложи да изчакате между 12 и 36 часа след регистрацията на Вашия домейн, за да бъде той разпространен между всички DNS сървъри по света. На практика е възможно да управлявате свой собствен DNS сървър от вкъщи, но това няма да Ви свърши почти никаква работа, тъй като никой няма да предполага за съществуването на Вашия сървър.

 

Е, важно е да отделите време, за да измислите подходящ домейн за Вашия уебсайт и съответстващо разширение. Не е особено лесна задача да откриете оригинален, кратък, описателен и най-вече свободен вариант. Добре е да обърнете внимание и на влиянието на домейна върху SEO на Вашия уебсайт. И все пак, имайте предвид, че във всяка минута, която губите в размишления, стотици хора регистрират домейни и може именно Вашият да бъде зает светкавично. Съветваме Ви да инвестирате в добрия имидж и да заложите на платен домейн въпреки примамливите предложения за безплатни услуги от някои уеб хостинг компании. Можете да проверите нашите предложения на цени от 18лв./г на сайта на ns1.

Коментари