Какво е домейн и как работят домейните

Преди близо 5 години –  Google, Yahoo, Facebook и редица други сайтове се вкючиха в пробата на последния Интернет протокол (IP) – IPv6, създаден след изчерпването на адресите от предишната версия – IPv4. Но за какво точно става въпрос? С напредъка на технологиите интернетът се превърна в неотменна част от нашето ежедневие.

Процесът по създаването на сайт е толкова улеснен, че практически всеки е способен да се справи със задачата. Постоянно възникват нови страници на всякаква тематика. Бизнес компаниите създават все по-атрактивни сайтове, за да утвърдят своето онлайн присъствие и облик, а и за да привличат клиенти, както и да установяват контакт с тях. Всеки ден милиони от хора сърфират в интернет пространството за удоволствие, по работа, за да се запознаят с последните новини или пък просто за да се свържат с близките си. Това се случва, като въвеждат адреса на желания сайт, или т.нар. домейн. При всички положения е любопитно как точно зад едно име може да стои информацията, която достигате, когато ежедневно работите с интернет. Ако все пак се чудите защо и как по-точно работи домейнът, ще обясним това в следващите редове.

 

Какво точно означава домейн? Домейните са имената на компютрите, свързани с интернет, като основната им характеристика е, че са лесни за запомняне и всеки един от тях е уникален. Създадени са, за да улеснят съприкосновението на човека с интернет, тъй като всъщност зад всяко устройство, свързано с интернет, стои IP адрес, състоящ се от комбинация от числа, която при всяка машина е различна (например: 168.212.226.204). Четирите числа, образуващи всеки адрес, се наричат октети и могат да заемат стойности от 0 до 255. Вие можете да проверите собствения си IP адрес като въведете в Google : „what is my ip“ – той би трябвало да се появи в няколко от резултатите на първата страница. Броят на различните адреси в Ipv6 е равен на 18 445 618 199 572 250 625. При всички положения обаче, запомнянето на комбинацията от числа би създала огромни проблеми на човека – представете си всеки път, когато искахте да разгледате сайт, да трябва да запомните броя числа и тяхната последователност като в посочения пример. Трудно, нали? По тази причина е създадена т.нар. Система за имена на домейните (Domain name system – DNS). Тази система всъщност преобразува всеки домейн като например „facebook.com“ в съответния IP адрес, необходим за връзката между компютрите. По този начин за човека остава единствено да запомни опростеното име на интересуващия го сайт. Ето това вече е друго нещо. Системата се състои от множество сървъри, които можем да си представим като телефонен указател, тъй като съдържат информацията за всички домейни и ги свързват, като ги превеждат в пригодените за машините IP адреси. Тези сървъри са подредени в строга йерархия точно както и домейните. Информацията в  DNS системата постоянно се променя, тъй като всеки ден възникват нови домейни, нови сайтове заемат изтеклите домейни на други собственици и така нататък. Ако Вие регистрирате нов домейн, ще отнеме между 12 и 36 часа, за да бъде запазен във всички сървъри по света. Всъщност е напълно възможно да ръководите свой DNS сървър от вкъщи и да създавате домейни на него, но проблемът е, че този домейн ще е невидим за останалия свят, тъй като никой не знае за съществуването на Вашия сървър. Затова при закупуването на домейн от хостинг компания като NS1 доставчикът се свързва с упълномощени за целта регистратори, които разпространяват информацията за домейна Ви, така че тя достига до всички DNS сървъри. Всъщност основната работа на регистраторите е да координират и да предотвратяват дубликацията на домейни.

 

Структурата на домейните обикновено се състои от 2 части, отделени една от друга с точка. Първата е същинското име на домейна, наречена „домейн от второ ниво“ а втората представлява домейнът от първо ниво. Ако вземем за пример imetonatvoyasait.com, „imetonatvoyasait“ е съответно домейнът от второ ниво, а „.com“ – домейнът от първо ниво. Домейните от първо ниво са общо два вида – съдържащи кода на страната (за България например – „.bg“) или т.нар. общи домейни от първо ниво, които се състоят от 3 букви. По всяка вероятност сте чували за много от тях – „.com“, „.org“, „.net“ и др. Важно е да се знае, че домейн с кода на страната като „.bg“ би могъл да регистрира единствено потребител с българско гражданство – и това се отнася за всеки домейн от този тип, а пък общите домейни от първо ниво обикновено отговарят на някаква специфична организация – например „.edu“ – за образование , „.biz“ за бизнес. Всички домейни от първо ниво са под юрисдикцията на Интернет корпорацията за присвоени имена и адреси (ICANN), която се грижи за регистрацията и поддръжката им.

 

Когато решите да посетите дадена страница (да вземем за пример translate.google.com), то DNS системата ще получи заявката и ще я прехвърли към някой от т.нар. root сървъри. Ако въпросният root сървър няма информация за въведения от Вас домейн, то той ще пренасочи заявката към DNS сървъра, отговарящ за домейните от вида .com. Този DNS сървър може отново да няма информация за домейна translate.google.com, но ще насочи заявката към сървърът, грижещ се за google.com и тази мостра се повтаря докато компютърът Ви не е пренасочен към страница, която Ви трябва. Точно с това се обяснява и йерархичната структура на DNS системата.

 

А каква е ролята на субдомейните (или поддомейни)? Ако вземем за пример сайта dir.bg, то mail.dir.bg е негов субдомейн. Всъщност важното условие е домейнът (в случая dir.bg) да бъде уникален, след което към него могат да се създадат множество субдомейни, стига Вашият уеб хостинг доставчик да предлага тази услуга. Те обаче се намират на по-ниско стъпало в йерархията на имената на домейните. Поддомейнът всъщност се „залепва“ за основния домейн и се отделя от него с точка.

 

Всеки домейн притежава т.нар. WhoIs досие, което се съдържа в базата данни WhoIs. Собствениците на домейни са задължени от ICANN да въвеждат своята лична информация като имена, и-мейл и срок на валидност на домейна в тази база данни. По тази причина ако някой иска да получи информация за собственика на един сайт, единственото, което трябва да направи, е да го потърси в директорията на WhoIs. В тази база данни можете да се осведомите и дали желания от Вас домейн е регистриран. Тъй като е възможно тази информация да се използва от и-мейл спамери, снабдили се с информация за Вас от WhoIs, или пък от компании, проверили срока на валидност на домейна Ви и опитващи се да Ви подлъжат да се прехвърлите на техните услуги, е създадена т.нар. поверителност на домейна (domain privacy), предлагана от някои регистратори. Тя заменя Вашето WhoIs досие с информацията за сървър заместител, следователно Вашите лични данни остават скрити.

 

Много от хората са затруднени пред измислянето на собствен домейн. Добре е се придържате към стандартните разширения като .com или .biz – в днешно време са модерни дори такива като .pizza, но това по никакъв начин не би допринесло за професионалния имидж на бизнеса Ви, а и би било по-трудно за запомняне. Да не говорим, че една немалка част от интернет потребителите са общо взето на мнението, че единственият съществуващ домейн от първи вид е .com. Обмислете поне 10 ключови думи, свързани с дейността на компанията Ви, и изберете една от тях или комбинирайте няколко за името на Вашия домейн – това би допринесло и за по-лесно откриване на сайта Ви. По някаква причина е настъпил тренд да се използват банални определения при множество имена на домейни като например topmashini.com или пък hot.prices.com. Имайте предвид, че не всяка мода ще повлияе добре на онлайн облика на сайта Ви. Подобни домейни също изглеждат непрофесионално и клиентите рядко се доверяват, тъй като и много спамерски сайтове имат подобни заглавия. Препоръчително е да изберете такъв домейн, по който хората веднага да разбират съдържанието на сайта Ви като например gmail.com или sinoptik.bg. Ако решите да подходите с по-нестандартно име, както е в случая със сайта Amazon например, ще трябва да заложите на повече реклама, за да установите задоволително онлайн присъствие на търговската си марка.  Старайте се домейнът да е кратък, но описателен и да е лесен за запомняне – участието на много числа и тирета не е препоръчително. Освен това избягвайте множествените числа или „грешно“ изписани вече наложени домейни на търговски марки – това е не само непрофесионално, но и би навредило на трафика в уеб сайта Ви. Някои подобни марки дори заплащат за домейни, сходни на техните, за да не изгубят част от потенциалните си посетители. Въобще старайте се да откриете домейн, който не може да бъде объркан с името на някое друго учреждение. Наложително е да проверите дали името на домейна Ви не е патентовано вече от някоя голяма компания, за да не нарушите случайно нечие авторско право и да се наложи да се занимавате с правни въпроси. Винаги можете да проверите дали желаният от вас домей е регистриран в базата данни WhoIs  или пък на сайта на Вашия хостинг доставчик. Оригиналният домейн със сигурност ще допринесе за добрия имидж на компанията Ви, а ако съумеете да го направите лесен за запомняне и откриване, то това чувствително ще повлияе броя на посетителите на страницата Ви, както и Вашите приходи. Струва си да се отдели време, за да се открие достатъчно добър домейн, но и имайте предвид, че всяка минута се заплащат множество домейни по целия свят.

 

Ако сте измислили вече собствен домейн, това, което Ви остава да направите, е да се обърнете към хостинг компания. Повечето такива компании предлагат регистрирането на домейни към хостинг плановете си. Както вече обяснихме, практически е възможно да създадете собствен DNS сървър, но като цяло не е добра идея. Особено ако сте нови в сферата, препоръчително е да се обърнете към хостинг компания, която ще улесни процеса стократно. Всъщност Вие няма да закупите домейн, а ще заплатите за правото да го ползвате за една или повече години. Важно е да подновявате договора си с хостинг доставчика, за да не „открадне“ друга компания Вашия домейн. Повечето собственици на бизнес са изправени пред дилемата дали да закупят своя домейн или да ползват безплатен. Ние съветваме нашите клиенти да заложат на платените домейни, тъй като единственото предимство на безплатните е фактът, че са безплатни. На първо място за интернет присъствието на една компания е нейната идентичност – ако изберете безплатен домейн, то той би изглеждал по следния начин: primer.wordpress.com (като в случая WordPress са хостинг компанията, предлагаща безплатния домейн). Безплатните домейни, както вероятно се досещате, са и много по-дълги от платените такива, което ги прави много по-трудни за запомняне, а това би навредило сериозно на трафика в сайта Ви. Освен това в бизнес средите подобен сайт би изглеждал непрофесионално, което би отблъснало потенциални клиенти. Безплатният домейн би дал отражение и на ранкирането на Вашия сайт в Google, с други думи той ще бъде ниско ранкиран. От друга страна, избирането на платен домейн Ви дава възможността да включите в него ключови думи и сайтът Ви да бъде по-лесно откриваем.

 

Търсейки начин да представят своя бизнес подобаващо в интернет пространството, всички компании създават впечатляващи сайтове, отразяващи дейността им. Всеки ден милиони хора сърфират в интернет, а това е и причината той да се превърне в основния източник на информация в днешно време. По тази причина имиджът в онлайн пространството се оказва основен фактор при решенията, които потребителите взимат, избирайки с коя компания да работят. Следващата важна стъпка след създаването на професионален уебсайт при изграждането на онлайн облика на бизнеса Ви е изборът на домейн. В момента броят на регистрираните домейни надхвърля 200 милиона. По тази причина бизнесът с уеб хостинг доби огромна популярност в последните години. Някои домейни са много често търсени и следователно – изключително желани и биват продадени за огромни суми. Пример в тази насока е домейнът business.com, който е бил продаден за 360 млн. долара. Оказва се голямо предизвикателство да се намери прост, оригинален и свободен домейн, но пък е нещо неизбежно при създаването на какъвто и да е сайт. Все пак домейните са значима част от Вашия бизнес имидж – важно е не само да измислите оригинален такъв, но и да се грижите да го подновявате периодично. Домейните, предлагани от уеб хостинг компаниите, се заплащат годишно, но трябва да имате предвид, че сумите няма да окажат голямо влияние върху бюджета Ви. Ние от NS1 предлагаме домейни на цена от 18лв/г., така че няма причина да умувате много. Платеният домейн придава професионален облик на бизнеса Ви, а това печели и множество клиенти.

Коментари